Odpowiednia podaż witamin jest równie ważna, co dostarczanie organizmowi odpowiednich minerałów i aminokwasów. Te znajdziemy w klasycznych mieszankach witaminowych oraz suplementach diety. Oczywiście, zapotrzebowanie organizmu na prezentowane związki jest zróżnicowane i zależy od wielu kwestii: płci, wieku, dolegliwości zdrowotnych, aktywności fizycznej, trybu życia. Minerały, podobnie jak witaminy, pełnią w organizmie wiele ważnych funkcji. Ich regularna podaż jest niezbędna dla zachowania zdrowia. Minerały – zarówno makroelementy jak i pierwiastki śladowe – warunkują prawidłową pracę serca, mózgu, a także kości. Wiele z nich bierze aktywny udział w produkcji hormonów oraz enzymów. Niektóre natomiast oddziałują na kościec.

Podział minerałów

Tak jak wspomniano wcześniej, wyróżniamy makrominerały oraz pierwiastki śladowe

Najważniejsze makrominerały:

  • Wapń – warunkuje zdrowie kości oraz zębów, oddziałuje na prace mięśni, wpływa na proces krzepnięcia krwi oraz proces przewodzenia w układzie nerwowym;
  • Fosfor – tak jak wapń warunkuje zdrowie kości oraz zębów, a dodatkowo wpływa na liczne procesy komórkowe;
  • Magnez – pierwiastek niezbędny do wszystkich procesów życiowych, bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, wspiera produkcję energii;
  • Sód – odpowiada za prawidłowe nawodnienie tkanek;
  • Potas – podobnie jak magnez, niezbędny do wielu procesów życiowych, wspomaga pracę układu nerwowego oraz mięśni, warunkuje prawidłowy przebieg syntezy kwasów nukleinowych oraz białek;

Najważniejsze pierwiastki śladowe:

  • Chrom – stymuluje pracę insuliny, wspiera metabolizm oraz magazynowanie makroskładników;
  • Miedź – składnik enzymów, oddziałuje na produkcję energii, wykazuje działanie przeciwutleniające;
  • Żelazo – wspiera transport tlenu we krwi, pierwiastek niezbędny do tworzenia się enzymów;
  • Jod – wykorzystywany do produkcji hormonów;
  • Cynk – kluczowy składnik ponad stu enzymów, w tym odpowiedzialnych za tworzenie RNA i DNA, wspiera procesy gojenia się ran oraz wzrostu;
  • Selen – w połączeniu z witaminą E działa jako antyoksydant, warunkuje prawidłowe funkcjonowanie tarczycy.
Witaminy
Witaminy

Chociaż zaspokojenie potrzeb organizmu w zakresie witamin i minerałów wyłącznie dietą jest możliwe, zdarza się to niezwykle rzadko. Stworzenie diety bazującej na wszystkich mikro- i makroskładnikach jest czasochłonne. Zakup odpowiednich produktów może też wiązać się z dużymi kosztami. Niekiedy jedynym rozwiązaniem  jest dodatkowa suplementacja witamin i minerałów, a także aminokwasów.

Polecamy witaminy dla sportowców: https://olimpsport.com/pl/produkty-42/odzywki-i-suplementy-130/witaminy-i-mineraly-60

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej VIP

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Podobno mamy kryzys… MultiBank

Co trzecia placówka MultiBanku należy do franczyzobiorcy. Jak informuje centrala banku, sz…