Dom Biznes Żeby chciało się chcieć… jak budować efektywny zespół cz. 2

Żeby chciało się chcieć… jak budować efektywny zespół cz. 2

5 min odczyt
0
0
761
Żeby chciało się chcieć

Kwestia zaufania

W takich zespołach brakuje przede wszystkim zaufania. Ich członkowie na pierwszym miejscu stawiają siebie i myślą o swoim przetrwaniu. Ludzie nie rozmawiają ze sobą szczerze – bo boją się, że wszystko, co powiedzą zostanie wykorzystane przeciwko nim. W takich organizacjach nie ma przyzwolenia na pomyłki, a pracownicy obawiają się powiedzieć, że czegoś nie rozumieją, boją się merytorycznych dyskusji, przeczuwając, że mogą sprowokować personalny atak na siebie. Brak płaszczyzny porozumienia i zaufania dotyczy nie tylko członków zespołu, ale również lidera, któremu boją się zgłaszać nawet poważne obiekcje wobec projektów… Skąd mają być pewni, że nie czeka ich oskarżenie o brak motywacji do działania, przypięcie etykietki hamulca innowacji, odsunięcie od ważnych projektów?

Brak zaufania buduje silosy i napędza politykierstwo. Prowadzi do uciekania się do różnych gier korporacyjnych: tworzenia gry pozorów, do udawania zapracowania, tzw. ganiania z pustymi taczkami – wszyscy w takiej organizacji są przepracowani, zawalają kolejne terminy, nie dostarczają założonych rezultatów i zawsze mają jakieś usprawiedliwienia.

Fundament dobrej współpracy

Podobnie jak wielu badaczy motywacji, stoję na stanowisku, że zaufanie jest fundamentem każdego sukcesu, który wymaga współpracy między ludźmi – czy to w biznesie, czy w życiu prywatnym. Tylko ufając sobie nawzajem, możemy osiągnąć więcej i mieć lepsze efekty. Dlaczego? Zespoły budowane na zaufaniu są otwarte na informację zwrotną i są w stanie wykorzystywać synergię.
Otwartość na informację zwrotną, zdolność nie tylko przyjmowania jej, ale również udzielania, sprawiają, że w organizacjach nie załatwia się spraw pokątnie, nie obgaduje się ludzi za ich plecami. Każde zachowanie jest zauważone, to konstruktywne nagradza się podziękowaniem, a destruktywne – właśnie – nie piętnuje się osoby, ale omawia zachowanie i jego wpływ na innych, co daje szansę na wyeliminowanie go w przyszłości. Dzięki otwartości więcej o sobie wiemy, lepiej znamy swoje kompetencje, a więc tym skuteczniej możemy korzystać z synergii. W zespołach wykazujących otwartość nie wyważa się otwartych drzwi, ale dzieli wiedzą, umiejętnościami i efektami pracy. Lepiej rozdziela się zadania, tak by każdy mógł jak najlepiej wykorzystać swoje mocne strony.

Efektywny lider

W efektywnych zespołach liderzy nie skupiają się na sobie, na poczuciu lub nadziei, że są nie do zastąpienia. W organizacjach opartych na zaufaniu jest wręcz przeciwnie – ich liderzy wiedzą, że każdego człowieka można zastąpić, ale mają też świadomość, że zrealizowane cele i zespół, który chce z nimi pracować, to dla nich najlepsza wizytówka. Dlatego ich centrum zainteresowania stanowią członkowie zespołu i ich wspólna praca; skutecznie przekazują swoją wiedzę, koncentrują się na doskonałym poznaniu swoich ludzi i dobrej, szczerej komunikacji. Dzięki temu sprawniej delegują działania, a w zespole potrafią rozwijać zaufanie, samoświadomość, empatię i asertywność.

W takim zespole można realizować każdy cel, rozważyć każdą innowację – bo efektywny zespół opiera się na zaufaniu.

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
  • Progi podatkowe – vademecum wiedzy

    W Polsce funkcjonują obecnie tylko dwa progi podatkowe, które uzależnione są od wielkości …
  • Kamienny dywan

    Kamienny dywan dzięki technologicznym postępom na polu związanym z elementami dekoracyjnym…
  • Z czego powstaje pellet?

    Pellet jest ciekawym i nowoczesnym paliwem, które możemy zakupić na większości składów węg…
Załaduj więcej Biznes

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Czym cechują się świece ręcznie robione?

Statystyki pokazują, że coraz więcej osób decyduje się na świece ręcznie robione. Czym kie…